Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 6 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Vitráž jako východisko pro výtvarnou řadu na ZUŠ
KŘEPELKOVÁ, Lenka
Diplomová práce je rozdělena na část teoretickou a projektovou. Teoretická část se nejdříve obecně zabývá vitráží jako prvkem v architektuře a pozornost je věnována také vývoji lidového malířství na sklo v Čechách, které bylo nedílnou součástí historického vývoje sklomalby u nás. Dále se práce zaměřuje na vitráž coby námět ve výtvarné kultuře. Jedná se o vývoj zasklívání okenních otvorů od nejstarších zmínek a důkazů o používání těchto metod až po moderní impulzy 20. století. Druhá část práce je věnována výtvarným činnostem ve výtvarné výchově a také pojednává o rámcovém vzdělávacím programu této výchovy. Okrajová pozornost je směřována i k projektovému vyučování na ZUŠ a historickému vhledu do této problematiky. Projektová část představuje vitráž jako specifický námět výtvarné řady v rámci výtvarných činností na ZUŠ. V první části řeší organizaci, přípravu a částečnou realizaci vyučovacích jednotek. Ve druhé části projektové práce jsou popsány jednotlivé výukové lekce a jejich reflexe. Součástí je také obrazová fotodokumentace uskutečněných hodin.
Zvířata v katedrále. Architektonická skulptura zvířat a fantaskních tvorů parléřovské huti v katedrále sv. Víta, jejich symbolika a ikonografie.
Urbanová, Karolína ; Royt, Jan (vedoucí práce) ; Sojka, Jaroslav (oponent)
Tato magisterská práce s názvem "Zvířata v katedrále. Architektonická skulptura zvířat a fantaskních tvorů parléřovské huti v katedrále sv. Víta, jejich symbolika a ikonografie" se zabývá architektonickou skulpturou se zoomorfními motivy a motivy fantaskních zvířat. Cílem předkládané práce je shrnout dosavadní stav bádání ohledně tohoto tématu, podrobněji prozkoumat jednotlivé zvěrné motivy a vyložit jejich ikonografii a význam pro katedrálu sv. Víta. Dále také vysvětlit, jak tyto konkrétní motivy zapadají do kontextu v místech, kde se nacházejí. Jejich ikonografii uchopit z širšího hlediska, pomocí recepce literatury od antiky až po český středověk. Konkrétně se jedná o zvířata a fantaskní tvory v jižní předsíni - pelikána a fénixe; sovu v Korunní komoře; gryfa a souboj kočky se psem v dolním triforiu; orla, jednorožce, koně s ptačími drápy, fénixe, pelikána, jelena, lva, gryfa, lvici, medvěda, "kočku" a tří chimér v horním triforiu; lva, psa, draka a orla v opěrném systému a nakonec draka a kozla na Velké věži. Klíčová slova katedrála sv. Víta, zvěrné motivy, symbolika, ikonografie, architektonická skulptura, sochařství, konzola, reliéf, gotika, Petr Parléř
Panna Marie Klasová kompenzační haptická pomůcka
HRABÁNKOVÁ, Tereza
Diplomová práce s názvem Panna Marie Klasová kompenzační haptická pomůcka je rozdělena na dvě části. Teoretická část se v prvních kapitolách věnuje historii gotického malířství na našem území, dále krátce představuje vznik Českých Budějovic a mapuje vývoj klášterního kostela Obětování Panny Marie. Pojednává o deskovém gotickém obraze Panny Marie Klasové s přihlédnutím na jeho ikonografický a historický význam. Teoretická část dále blíže popisuje charakteristiku zrakových postižení a podává informace o této problematice. Praktická část má za cíl přetvoření obrazu Panny Marie Klasové na kompenzační hmatovou pomůcku v podobě reliéfu.
Zvířata v katedrále. Architektonická skulptura zvířat a fantaskních tvorů parléřovské huti v katedrále sv. Víta, jejich symbolika a ikonografie.
Urbanová, Karolína ; Royt, Jan (vedoucí práce) ; Sojka, Jaroslav (oponent)
Tato magisterská práce s názvem "Zvířata v katedrále. Architektonická skulptura zvířat a fantaskních tvorů parléřovské huti v katedrále sv. Víta, jejich symbolika a ikonografie" se zabývá architektonickou skulpturou se zoomorfními motivy a motivy fantaskních zvířat. Cílem předkládané práce je shrnout dosavadní stav bádání ohledně tohoto tématu, podrobněji prozkoumat jednotlivé zvěrné motivy a vyložit jejich ikonografii a význam pro katedrálu sv. Víta. Dále také vysvětlit, jak tyto konkrétní motivy zapadají do kontextu v místech, kde se nacházejí. Jejich ikonografii uchopit z širšího hlediska, pomocí recepce literatury od antiky až po český středověk. Konkrétně se jedná o zvířata a fantaskní tvory v jižní předsíni - pelikána a fénixe; sovu v Korunní komoře; gryfa a souboj kočky se psem v dolním triforiu; orla, jednorožce, koně s ptačími drápy, fénixe, pelikána, jelena, lva, gryfa, lvici, medvěda, "kočku" a tří chimér v horním triforiu; lva, psa, draka a orla v opěrném systému a nakonec draka a kozla na Velké věži. Klíčová slova katedrála sv. Víta, zvěrné motivy, symbolika, ikonografie, architektonická skulptura, sochařství, konzola, reliéf, gotika, Petr Parléř
Průčelí měšťanských domů ve Slavonicích
Pražáková, Zuzana ; Macek, Petr (vedoucí práce) ; Biegel, Richard (oponent)
Tato bakalářská práce se zaměřuje na problematiku průčelí renesančních měšťanských domů ve Slavonicích. Zabývá se různorodostí jejich architektonického členění a sgrafitové výzdoby. Sleduje faktory, které patrně ovlivnily vznik jejich jedinečné podoby. Podrobně popisuje čtrnáct vybraných domů a obsahuje také fotodokumentaci domů pořízenou autorkou práce. Vyhledává a srovnává renesanční domy v okolí Slavonic, které nesou obdobné znaky. Ukazuje jedinečnost souboru slavonických domů, danou především kvalitou sgrafitové výzdoby a současným výskytem sklípkové klenby. Vyzdvihuje tuto výjimečnou kulturní hodnotu a nutnost jejího zachování, ke kterému se snaží přispět.
Benediktinský klášter v Třebíči
MACOSZKOVÁ, Nikola
Bakalářská práce pojednává o historii benediktinského kláštera v Třebíči z hlediska dostupné literatury. Zabývá se rámcovým naznačením významu benediktinského řádu pro naše země v 1. polovině 13. století. Třebíčský areál je v práci zmapován z hlediska jeho proměn, až po současný stav, který doplňuje obrazová dokumentace.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.